Jan Rot wint Annie M.G. Schmidtprijs 2015

De Annie M.G. Schmidtprijs  is op zondag 10 april in Theater Bellevue toegekend aan het lied ‘Stel dat het zou kunnen…’, geschreven, gecomponeerd en uitgevoerd door Jan Rot. De Annie M.G. Schmidtprijs bekroont het beste Nederlandstalige oorspronkelijke theaterlied uit het voorgaande seizoen.

JanRot
Credits: Buma Cultuur

Tijdens de uitreiking brachten alle genomineerden zijn of haar lied ten gehore waarna de voorzitter van de vakjury bekend maakte dat Jan Rot met ‘Stel dat het zou kunnen…’ de winnaar van de Annie M.G. Schmidtprijs 2015 is. De prijs werd uitgereikt door Gerard Cox en de presentatie van deze feestelijke middag was in handen van Jelle Kuiper.

De jury over Jan Rot:
Het lied ‘Stel dat het zou kunnen…’ bevat een dubbele laag, is leuk en aangrijpend tegelijk. (…) Het is origineel van opzet en prachtig geschreven, heeft een pakkende melodie, sublieme tekstinterpretatie en wordt warm gezongen.

Stel dat het zou kunnen…
Uitvoerende: Jan Rot
Componist: Jan Rot
Tekstschrijver: Jan Rot
Songtekst

Jan Rot ontving een bronzen buste van Annie M.G. Schmidt, gemaakt door Frank Rosen, en een geldbedrag van 3.500 euro. De jury bestond dit jaar uit voorzitter Jacques Klöters (cabaretier, cabaret-historicus), Lidwien Vork (directeur Beauforthuis), Marjolijn Touw (Kleinkunstenares), Frans Mulder (cabaretier/tekstschrijver) en Martijn Breebaart (pianist/componist).

 

Fotografie: Jaap Reedijk

De genomineerden
De genomineerden die kans maakten op de Annie M.G. Schmidtprijs waren:

De genomineerde liedjes


Meisje

Uitvoerenden: Jan Beuving en Daan van Eijk
Componisten: Jan Beuving en Daan van Eijk
Tekstschrijver: Jan Beuving
Songtekst


#Imalive
Uitvoerenden: Matroesjka (Janneke Rinzema en Lisa Loeb)
Arrangement: Darius Timmer
Tekstschrijvers: Matroesjka (Janneke Rinzema en Lisa Loeb)
Songtekst


Kruisje
Uitvoerende: Louise Korthals
Componisten: Erik Verweij en Louise Korthals
Tekstschrijver: Louise Korthals
Songtekst

 

Guus
Uitvoerende: Kiki Schippers
Componist: Kiki Schippers
Tekstschrijver: Kiki Schippers
Songtekst


Alle seizoenen
Uitvoerende: Joost Spijkers
Componisten: Arend Niks en Joost Spijkers
Tekstschrijver: Peer Wittenbols
Songtekst

Tijdens de uitreiking op zondag 10 april zullen alle genomineerden hun lied in Theater Bellevue ten gehore brengen, waarna juryvoorzitter Jacques Klöters de winnaar bekend maakt. De feestelijke middag wordt gepresenteerd door Jelle Kuiper. Voorafgaand aan de uitreiking organiseren we net als vorig jaar een inhoudelijk programma waar recent afgestudeerde kleinkunstenaars en muziekprofessionals met elkaar in discussie gaan en spraakmakende onderwerpen in panels worden aangesneden. De zogeheten Makersacademie. Binnenkort meer informatie over aanmelden etc.

buma

bekronen van kwaliteit

Het kleinkunst (of het chanson, musical- en cabaretlied) is het enige genre in de liedkunst dat gekenmerkt wordt door een kwalitatief goede tekst. Een goede popsong, een prachtige smartlap of een grandioze opera-aria kunnen kwaliteit hebben met een slechte tekst. Bij een goed kleinkunstlied is dat onmogelijk. Voor alle duidelijkheid; als Randy Newman Nederlandstalig werk zou schrijven van dezelfde kwaliteit als zijn Engelstalige repertoire, schreef hij naar onze opvatting kleinkunstliederen.

Uitreiking Annie M.G. Schmidtprijs 2014 Fotografie: Jaap Reedijk
Uitreiking Annie M.G. Schmidtprijs 2014 Fotografie: Jaap Reedijk

Wat is kwaliteit?
Kwaliteit van een tekst dient niet te worden verward met inhoud! Het Harlekijnlied van Herman van Veen heeft ons niets te melden, maar is wel degelijk een kleinkunstlied, omdat de absurde tekst origineel is en vernuftig in elkaar zit. (Het Harlekijnlied zou overigens niet voor de prijs in aanmerking komen, want het is geschreven op bestaande buitenlandse muziek, maar dit terzijde). Natuurlijk mag een kleinkunstlied geen overbodige herhalingen en stoplappen bevatten, maar in sommige gevallen zijn ze juist onontbeerlijk, zoals bij parodieën. Veel goede kleinkunstteksten rijmen niet goed, hebben metrische tekortkomingen, raken inhoudelijk kant noch wal. Let op: bij goede kleinkunstliederen zijn deze ogenschijnlijke fouten bewust gehanteerd; ze zijn niet uit onmacht gebruikt.

Het spreekt vanzelf dat de muziek en uitvoering een lied (dus ook een kleinkunstlied) kunnen maken en breken. Muziek en uitvoering beschouwen we als ondersteunend voor de tekst. Een goede tekst kan met goede muziek en uitvoering een beter eindresultaat opleveren. Goede muziek kan echter nooit een slechte tekst (en daarmee het lied) verbeteren.