AKF DELUXE: OPENINGSDEBAT
Kwetsen voor de kunst? Over de cabaretier & de maatschappij
De Balie ism Amsterdams Kleinkunst Festival   <<

Dinsdag 3 april 2018
De Balie – 16.00 uur
Reserveer tickets >>

 “Satire: een kunstvorm waarbij vaak op humoristische wijze maatschappijkritiek wordt gegeven”, zo weet Wikipedia. Wat betekent het om in deze gepolariseerde tijden theater te maken? Waar hou je als maker rekening mee? Heb je criteria? Ben je je bewust van de context waarbinnen je dingen maakt en zegt? Of vertrouw je gewoon op je eigen goede smaak? En ben je als theatermaker sowieso boven elke verdenking verheven? Neem nu het kijkcijferkanon De Luizenmoeder, waarin vaak wordt gespot met vooroordelen en racisme. Hoe moeten we dat plaatsen in deze tijd? Raoul Heertje praat er over met Stefano KeizersDiederik Ebbinge en de heren van Rundfunk.

Diederik Ebbinge studeerde aan de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam en richtte daar met zijn klasgenoten Remko Vrijdag en Rutger de Bekker het theatergezelschap De Vliegende Panters op. Nu speelt hij directeur Anton in De Luizenmoeder.

Stefano Keizers is vooral bekend uit De Slimste Mens, en won in 2016 de Wim Sonneveldprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF). Nu staat hij in het theater met zijn cabaretdebuut Erg heel.

Rundfunk wordt gevormd door Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde. Na de succesvolle televisieserie is Wachstumsschmerzen de eerste voorstelling van het duo Rundfunk. In een krankzinnige reeks snelle scènes, absurde grappen en slechte dans behandelen de jongetjes het volwassen worden, omdat ze daar zelf ook nog lang niet klaar mee zijn.

Raoul Heertje zal het gesprek leiden. Heertje is een Nederlands tekstschrijver, stand-upcomedian en schrijver. In 1990 initieerde hij, samen met zijn broer Eric, Comedytrain, een gezelschap stand-upcomedians dat deze kunstvorm in Nederland introduceerde en tot bloei bracht doordat het jong Nederlands talent de gelegenheid gaf zich te ontwikkelen.

Reserveer tickets >>